Linkovi
Qolumbo - strip utorkom
tatjana.ws - 3D art
SFera - društvo za SF
SFeraKon - SF konvencija u ZG
NoSF - SF vijesti i forum
Studio grafičkih ideja - moji najdraži dizajneri

BLOGOVI
Tanja!
Bilja
Cyberfolk
Ire
Izitpajn
Nimrod
Pero K.
Sayock
Šišo
Tiffany


Amy
Beware the Blog
Birtije
Dečko koji obećava
Kinky
Knjiški moljac
Nacrtani
Republika Vinkovci
Slavitza
KNJIŽARA
RASPRODAJA DO JAJA!


Biblioteka SFERA:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

Tatjana Jambrišak: Duh novog svijeta

Igor Lepčin: Purgeri lete u nebo

Aleksandar Žiljak: Slijepe ptice

Zoran Krušvar: Najbolji na svijetu

Dalibor Perković: Preko rijeke

Zoran Pongrašić: Čuvari sreće

Zoran Vlahović: Frulaš

Milena Benini: Jednorog i djevica

Goran Konvični: Jeftine riječi

Krešimir Mišak: Zvjezdani riffovi

Danilo Brozović: Zeleno sunce, crna spora

***

Sferakonski niz:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

10. Zagreb 2094 (ur. T. Jambrišak et al.)
11. Kap crne svjetlosti (ur. T. Jambrišak et al.)
13. Trinaesti krug bezdana (ur. T. Jambrišak et al.)

***

Živko Prodanović: Roboti u ratu (SF haiku) (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): blog.sf (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): Bludućnost (20 kn, pt 10 kn)

Zoran Krušvar: Izvršitelji nauma Gospodnjeg (50 kn, pt 10 kn)

AD ASTRA, antologija hrvatskog SF-a (200 kn, pt 10 kn)

Kontakt: darko /at/ mentor /./ hr

Blogov kolac

petak, 18.04.2008.

Šuti, samo šuti ...

(Enrique Vila-Matas: Bartleby i družba; prevela Andreja Jakuš, Edicije Božičević, 2008.)

Čitam poleđinu ove otužno oblikovane (šaka wingdingsa na podlozi boje špinat-proljeva) i solidno skupe (160 kuna za 180 broširanih stranica) pa se čudim. Njezin autor, naime, nije od jučer s nama - rođen je 1948., a objavljuje od 1973. - a ja nikad prije za njega nisam ni čuo. A Enrique Vila-Matas ne samo da objavljuje već je i jedan od najobjavljivanijih autora u Španjolskoj, dobitnik nagrade Grada Barcelone, dobitnik Prix Medicis Etranger, dobitnik International Prize Enni Flaiano i Prix du Meilleur Livre Etranger - a ja sam u cijeloj ovoj rečenici od svega čuo samo za Španjolsku!

(Ne da sam ja tu neki autoritet za literaturu, razumije se, pa da moja neupućenost u Vila-Matasa stoga ima nekakvu težinu. Nikako ne. Uostalom, kao jesam neki autoritet za pitanja stripa, a opet mi je na nekoj listi nominacija koju sam jutros čitao barem tucet stripaških imena bilo posve nepoznato. Bit će, stoga, prije da nagrada ima k'o pljeve, a pisaca k'o mljeve pa ne možeš i disat' i sve ih znat'. E.)

Te je stoga valjda prikladno i pravedno da se Vila-Matasova knjiga bavi piscima za koje, jednako tako, u najvećoj većini slučajeva nikad nisam čuo, ali koje Vila-Matas, treba dodati, nije izmislio jer je štih-proba Googletom pokazala kako svaki od u knjizi spomenutih zaista i postoji. Za neke od tih pisaca nisam bio čuo jer nikad i nisu ništa napisali. Drugi su mi promakli jer su bili napisali jednu knjigu i onda se odrekli pisanja na idućih dvadeset pet, trideset šest ili četrdeset sedam godina, umrijevši kao, kako Vila-Matas kaže, "agrafi". Vila-Matasova (svaki put kad napišem ovo ime pred očima mi se pojavi slika kakvog restorana s janjetinom na putu prema moru) knjiga, dakle, kako su bistriji među vama već shvatili, bavi se upravo problemom nepisanja. Ili prestanka pisanja, odricanja od pisanja. Ako je "problem" uopće prava riječ.

Nepisanje vjerojatno nije problem, a možda nije ni riječ (hrvatski spellchecker mi je podcrtava dok ovo tipkam; doduše podcrtava i "spellchecker"). Ali nepisanje - koje mi je dosad u najboljem slučaju bilo iritantna crta nekih nadarenih prijatelja - postaje čitanjem Vila-Matasove knjige fenomen koji natkriljuje prostor i vrijeme. Oduvijek je, izgleda, bilo onih koji su mogli i znali pisati, ali to jednostavno nisu činili. Čitajući sedamdeset-osamdeset biografskih crtica koje je u BARTLEBYJU I DRUŽINI naredao Vila-Matas, stječe se dojam kako njegov pripovjedač (ili kroz njega autor?) ne zna kome bi se više divio: onima koji su pisali ili onima koji su se odlučili za ne pisanje. Je li šutnja veća umjetnost od govora i ima li među njima stvarne razlike?

Čitajući BARTLEBYJA obilježio sam tucet mjesta vrijednih citiranja, ali sam od citiranja odustao. Kao rijetko koja knjiga koju sam čitao u posljednje vrijeme, BARTLEBY nije podložan svođenju na sumu svojih sastojaka niti ga se da prepričati. Fabula je banalna, tumačenje formalnog pripovjednog trika kojim se Vila-Matas služi mi je ispod časti (dakle, stvarno nisko), a citiranje bi nekako bagateliziralo cijelu stvar. Kad se knjiga može svesti na citat, ne stječe li se tad dojam da je ostatak knjige debeli višak?

A BARTLEBY je posve liša, nemasna knjiga. Tu nema viška, svaka je riječ na mjestu, svaki odbrojčeni odjeljak kao da vuče na svoju stranu, a opet nas svi zajedno dovuku do kraja koji kraj nije, samo mjesto iza kojeg se više nema što reći. BARTLEBY I DRUŽINA je izvrsna knjiga, a samo Vila-Matasovu riječ imam kako nije i jedinstvena. BARTLEBY I DRUŽINA, pripovijedanje o šutnji, ujedno je bila i prava knjiga da me natjera prekinuti moju višemjesečnu prikazivačku šutnju na ovome blogu.

Ne krivite je zbog toga. Pročitajte je.

(mcn)

PS Neknjiževni blog na www.darkomacan.com.

- 09:07 - Komentari (2) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< travanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Što je BLOGOV KOLAC?
BLOGOV je KOLAC dnevnik čitanja, sa svime što to podrazumijeva. Čitanje je za mene intimna i emocijama nabita stvar te BLOGOV KOLAC ni ne pokušava biti objektivan već se trsi prije svega biti otvoren razgovor s upravo pročitanom knjigom. Kako sam sebi uzeo za pravo da kažem što god mislim i na koji god način, to je dopušteno i u komentarima. Malo koji se briše, i na malo koji se odgovara. Ne zanima me pretjerano dijalog. Moji intimni odnosi su, kako sam već rekao, s knjigama.
Gdje me još na webu ima:
Posjetite i Q STRIP blog, gdje se piše i razgovara o stripu.

Blog sa skicama i sličnim vizualijama zove se mcn

Moji web stripovi su Martina Mjesec, Mister Mačak i Sergej, a moja stranica je još uvijek u izradi jerbo se zavitlavam s blogovima...:)

Konačno, na www.bestseler.net je objavljena (između ostalih) i serija mojih često čitanih članaka na prečesto postavljena pitanja. Ovdje su vam direktni linkovi:

Kako objaviti knjigu (1)
Kako objaviti knjigu (2)
Kako prodati knjigu

Kontakt: mcn (at) hi (.) htnet (.) hr

Na KOLCU su do sada gostovali:

Martin Amis
Neal Asher
Baigent/Leigh/Lincoln
Snježana Babić-Višnjič
Ilija Bakić
Stuart Banner
Boris Belak
"Shirley Bergman"
Denis Bimota
Ratko Bjelčić
Danijela Blažeka
James Blish
Jasen Boko
Alen Bović
Ivo Brešan
Ivo Brešan (2)
Želimir Ciglar
Patricia Cornwell
James Cowan
deCampi & Kordey
Branimir Čakić
Goran Delač
Boris Dežulović
Boris Dežulović (2)
Boris Dežulović (3)
Umberto Eco
Essekon
Mehmed Đedović
Zoran Ferić
Janet Flanner
Oliver Franić
Franjo M. Fuis
Jonas Gardell
Veselin Gatalo
Dave Gibbons
William Gibson
Ernie Gigante Dešković
Martin Guerre
Sven Hassel
Nick Hornby
Robert E. Howard
Zoran Janjanin
Jason
Miljenko Jergović
Gerard Jones
Etgar Keret
Stephen King
Yvonne Knibiehler
Zoran Krušvar
Hrvoje Kovačević
Lazić & Kožul
Ira Levin
Dannie M. Martin
Joško Marušić
Ed McBain
Ed McBain (2)
Alexander McCall Smith
China Mieville
China Mieville (2)
Žarko Milenić
Ted Naifeh
Fran Nischt (aka "Babl")
Njemački SF
Amelie Nothomb
Dejan Ognjanović
Oto Oltvanji
R. P. pl. B.
Aleksei Panshin
Papac & Škarpa
Jurica Pavičić
Krešimir Pološki
Zoran Pongrašić
Edo Popović
Luka Posarić
Povijest Crkve
Tim Powers
Terry Pratchett
Terry Pratchett (2)
Borivoj Radaković
Norma C. Rey
Alastair Reynolds
Tiziano Sclavi
Joann Sfar
John Shirley
Sidney/Bom
Georges Simenon
Dan Simmons
R. L. Stine
Michael Swanwick
Dalibor Šimpraga
Davor Šišović, ur.
Filip Šovagović
Boris Švel, ur.
Todorowski i Lepčin
Ante Tomić
Dubravka Ugrešić
Van Hamme i Hermann
Enrique Vila-Matas
XY
Yoann & Vehlmann
Yu Yagami

A recenzirane su i sve priče pristigle na Bestselerov natječaj 2007. Po dijelovima:

rpa prva
gruda druga
vreća treća
trta četvrta
pašteta peta
nevjesta šesta
nedam sedam!
osmo meso
deveta kleveta
stado deseto
lijeva krila
žigosani